Laboratoria Laboratorium Sztucznej Inteligencji i Widzenia Maszynowego
Laboratorium Sztucznej Inteligencji i Widzenia Maszynowego (Laboratory of Artificial Intelligence and Decision Making Systems), sala 176
Laboratorium przeznaczone jest do prowadzenia badań naukowych i zajęć dydaktycznych z zakresu rozwoju systemów sztucznej inteligencji ze szczególnym naciskiem na wykorzystanie uczenia maszynowego. Laboratorium wyposażone jest w wydajny klaster obliczeniowy oparty na wielordzeniowej architekturze AMD Epyc współpracującej z akceleratorami nVidia RTX A6000.Laboratorium wyposażone zostało w szybkie kamery Z-Cam, kamery widzenia głębi w technologii RealSense oraz programowalne kamery OpenNCC. Urządzenia te pozwalają na budowanie systemów z zakresu zaawansowanego widzenia maszynowego. Wspomagane są przez wydajne akceleratory graficze A6000. Z kolei rozwój inteligentnych systemów wbudowanych możliwy jest poprzez wykorzystanie układów nVidia Xavier oraz akceleratory oparte na układach reprogramowalnych FPGA Terasic OpenVino. W laboratorium możliwy jest także rozwój inteligentnych systemów dla branży automotive. Wykorzystywane są do tego celu układy automotive firmy Qualcomm, R-Car oraz analizatory CAN. Wszystkie systemy wspierane mogą być przez dodatkowe ekrany dotykowe.
W ramach wyposażenia Laboratorium Sztucznej Inteligencji i Widzenia Maszynowego zostały dokonane następujące zakupy:
- klaster obliczeniowy składający się z 9szt. stacji roboczych, 8szt. stacji roboczych bez głównego wsparcia dla akceleracji AI, 34szt. monitorów, 17 szt. uchwytów;
- kamery cyfrowe, kamery do zastosowań sztucznej inteligencji, kamery do widzenia głębi 3D;
- ekrany dotykowe z kablem HDMI do systemów automotive i FPGA;
- moduły FPGA, moduły ADP, moduły Rcar, analizatory magistrali CAN;
- monitory podglądowe z zasilaczem do kamer widzenia maszynowego.
Cel Laboratorium
Budowa infrastruktury badawczej i dydaktycznej dla potrzeb kształcenia wysoko wykwalifikowanych specjalistów informatyków, inżynierów wiedzy, inżynierów, projektantów i programistów systemów wykorzystujących metody i narzędzia inteligencji obliczeniowej, w tym sztucznej inteligencji, w powiązaniu z badaniami naukowymi i rozwojem innowacyjnych technologii, we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, z uwzględnieniem potrzeb gospodarki morskiej, rynku edukacyjnego i rynku pracy.Rozwój systemów obliczeniowych oraz znaczący postęp w badaniach teoretycznych oraz badaniach nad praktycznym zastosowaniem metod i narzędzi sztucznej inteligencji generuje coraz większe zapotrzebowanie na inżynierów specjalistów z tego zakresu i otwiera nowe rynki pracy. Stanowi jednocześnie wyzwanie dla ośrodków kształcących informatyków, a dla studentów jest szansą na zdobycie interesującego, przyszłościowego i gwarantującego miejsce pracy zawodu.
Dotyczy to m.in. systemów wspomagania decyzji, systemów decyzyjnych, systemów sterowania oraz budowy i eksploatacji obiektów zdalnie sterowanych i autonomicznych. Przykładami są roboty (także roboty humanoidalne), pojazdy samochodowe, statki morskie, śródlądowe i statki powietrzne. Wiąże się to z automatycznym pozyskiwaniem i analizą dużych zbiorów danych (big data), ekstrakcją, reprezentacją, przetwarzaniem, udostępnianiem i wykorzystaniem pozyskanej wiedzy. Obejmuje procesy uczenia maszynowego i widzenia maszynowego, algorytmy wnioskowania z algorytmami optymalizacji (optymalizacja klasyczna, optymalizacja globalna) włącznie, algorytmami sterowania i monitorowania.
Nadchodzące lata to rozwój autonomicznych i semiautonomicznych systemów transportowych. Widzenie maszynowe wykorzystywane jest także w analizie ruchu w systemach transportowych, w przemyśle do kontroli produkcji, w marketingu dla zapewnienia większej skuteczności reklam, w branży gier do śledzenia gracza i wielu innych dziedzinach naszego życia.
Laboratorium to przyczyni się znacząco do rozwoju bazy naukowo-dydaktycznej Wydziału Informatyki i Telekomunikacji w Politechnice Morskiej w Szczecinie. Nowe laboratorium pozwoli na kontynuowanie wcześniejszych badań pracowników Wydziału i umożliwi ich poszerzenie o zaawansowane technologie uczenia i widzenia maszynowego oraz sieci neuronowych. Dotychczasowe doświadczenie naukowe i zawodowe pracowników Wydziału gwarantuje skuteczne wykorzystanie możliwości proponowanego laboratorium. Jednocześnie dzięki powstaniu nowego laboratorium planowane jest uruchomienie studiów II stopnia w kierunku Informatyka z zakresu sztucznej inteligencji i głębokiego uczenia w systemach wizyjnego rozpoznawania obrazów. Pozwoli to także na kształcenie absolwentów na potrzeby szczecińskiego rynku IT, gdzie duże korporacje, takie jak Codelab, GlobalLogic, Mobica czy Meelogic wytwarzają oprogramowanie dla branży automotive m.in. w zakresie widzenia maszynowego. Dotychczas żadna uczelnia w Szczecinie nie oferuje kształcenia w tej dziedzinie.