Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM
Logo Wydzialu
Wydział Informatyki i Telekomunikacji Politechniki Morskiej w Szczecinie

Unia Europejska

Katedra Elektroniki i Telekomunikacji Badania naukowe

Główne zagadnienia badawcze pracowników Katedry Elektroniki i Telekomunikacji

  • sposoby zwiększania bezpieczeństwa komunikacji i transmisji danych nawigacyjnych w żegludze morskiej i śródlądowej,
  • doskonalenie metod i systemów stosowanych w radiokomunikacji morskiej,
  • modelowania procesów w systemach i środowisku pracy radiooperatora GMDSS,
  • badania procesów ruchu strumienia jednostek pływających na akwenach otwartych i ograniczonych,
  • estymacja i wizualizacja pracy przewozowej jednostek morskich na podstawie dużych zbiorów danych 
  • estymacja i wizualizacja emisji zanieczyszczeń jednostek morskich na podstawie dużych zbiorów danych  

Założenia i cele 

Rozwój techniki okrętowej przejawia się zwiększonym stopniem automatyzacji i komputeryzacji jednostek pływających. Statki dysponują coraz większą ilością danych na swój temat pozyskiwanych ze statkowych urządzeń i sensorów. Dane te nie są przekazywane w wystarczającej ilości do interesariuszy zewnętrznych. Podobnie statki na potrzeby oceny sytuacji nawigacyjnej pozyskują dane nt. otoczenia, w którym się znajdują. Dane te także nie są przekazywane do podmiotów zewnętrznych (lądowych) celem ich dalszego wykorzystania, są tracone bezpowrotnie, a mogłyby być wykorzystane przez wzgląd na swą aktualność i użyteczność. 

Dane zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne mogą zostać wykorzystane na potrzeby oceny sytuacji nawigacyjnej na danym akwenie oraz oceny bezpieczeństwa poszczególnych jednostek. Mogą posłużyć także do prowadzenia analiz ruchu, wpływu na środowisko, predykcji zdarzeń także zwiększania autonomii jednostek pływających.  
Funkcjonujące aktualnie w żegludze systemy radiowe takie jak GMDSS, AIS, INMARSAT,  IRYDIUM i inne pozwalają na wymianę danych ale brakuje rozwiązań integrujących proces  przekazywania informacji i ocenach ich wiarygodności.  

Prace badawcze zespołu skupiać się będą nad wykorzystaniem systemów łączności morskiej i transmisji danych do zwiększenia skutecznej wymiany danych między interesariuszami morskimi. Dotyczy to zawłaszcza geoinformacji tzn. informacji na temat pozycji jednostek bieżącej, relacji geoprzestrzennej archiwalnej i przyszłej oraz ich żywotnych elementów infrastruktury stałej i mobilnej. 

Celem badań jest ocena procesu wymiany danych pomiędzy różnymi jednostkami uczestniczącymi w żegludze, rozwój technologii nawigacyjno-komunikacyjnych dla celów bezpieczeństwa i optymalizacji transportu oraz podnoszenia świadomości sytuacyjnej wybranych interesariuszy. 
 

Metodyka

 
Materiał do badań stanowią rzeczywiste dane i próby dokonane w oparciu o dostępne w Akademii Morskiej symulatory np. GMDSS oraz rzeczywiste informacje ze stacji bazowych AIS i GMDSS (systemy w posiadaniu zespołu). Zebrany materiał jest poddany analizie pod kątem zwiększenia wiarygodności informacji nawigacyjnej oraz bezpieczeństwa nawigacji. 
Zakres  wykonywanych prac: 
  • monitorowanie i zbieranie danych z podsystemów łączności, 
  • monitoring informacji AIS, DSC, RTF VHF, 
  • Analiza możliwości wykorzystania systemu VDES w przekazie informacji,  
  • opracowanie metody oceny użyteczności danych, wiarygodności i archiwizacji danych nawigacyjnych,
  • zastosowanie metod eksploracji danych i sztucznej inteligencji w transporcie morskim,
  • opracowanie metod przetwarzania danych dla potrzeb komunikacyjnych na statku w relacji statek-ląd,
  • optymalizacja zbiorów danych dla potrzeb transportu Intermodalnego,
  • metody zwiększania świadomości sytuacyjnej w zakresie transportu morskiego.

Spodziewane wyniki

Wyniki badań stanowić będą istotny element poprawy skuteczności wymiany informacji. W ramach pracy wykonane zostanie: 
  • analiza i opracowanie źródeł informacji, 
  • opracowanie zbioru miar ocenowych dla oceny wiarygodności informacji nawigacyjnej,
  • opracowanie modelu eksploracji danych odbieranych i wysyłanych,
  • propozycja wytycznych do modelu decyzyjnego w systemie zarządzania zdarzeniami komunikacyjnymi na morzu oraz na wodach śródlądowych,
  • opracowanie sposobów prezentacji informacji i podnoszenia świadomości sytuacyjnej. 

Upowszechnienie wyników


Wyniki badań zostaną opracowane w formie publikacji naukowych. Środki z badań pozwolą przygotować wnioski o granty krajowe i zagraniczne dot. tematyki badań. Kompleksowe opracowania mogą posłużyć do uzyskania patentu. 
 
Opracował: dr inż. Piotr Majzner
Autor: Website Administrator

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę